vrijdag 16 juli 2010

Ik kwam, ik zag en ik smockte

Het voelde wel als een overwinning, dat smocken. Vanwege alle verhalen dat het moeilijk is om te smocken met een machine met een horizontaal onderdraadspoeltje, durfde ik er maar niet aan beginnen. Vorig weekend heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken. En na enig prutsen en uitproberen lukte het! En ik vind het resultaat echt geweldig, als daar zo maar opeens zo'n mooi gerimpeld lapje ontstaat.
Als proefprojectje heb ik een haarband gemaakt. Eerder maakte ik al deze, een keerbare haarband zonder smocken volgens deze tutorial. Het resultaat was leuk, vooral omdat de stofjes restjes waren van een bijpassende jurk (of was het eigenlijk andersom...). Maar hij zit wel tamelijk strak.

Gehouden heb ik de vorm van de band, maar de rest heb ik daarna gedaan volgens deze tutorial: het bovendeel schuin-van-draad geknipt, zodat daar ook wat rek in zit en het bandje gemaakt door te smocken. En deze zit perfect. Hier gaan er nog heel wat van gemaakt worden.

Wat het smocken betreft. Wat ik niet moest doen was prutsen met de spanning van de onderdraad. Dat had ook niet gekund, als ik het had gewild, maar het was ook niet nodig. Wat ik ook niet moest doen was de spanning van de bovendraad lager zetten. Dat staat in alle tutorials, maar bij mij werkte dat dus niet. Gewoon laten staan. Wat ik wel moest doen was een handje helpen bij het naar boven trekken van de onderdraad. Meestal is het genoeg om het uiteinde van de bovendraad vast te houden bij het begin. En wat ik zeker wel moest doen was bij het begin en einde de draad goed vastzetten (en daar wat minder slordig zijn dus...).
Intussen is ook al een gesmockt jurkje klaar en heb ik de smaak te pakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten